Головна / Напрямки / Неврологія / Гіпертензія

Гіпертензія

Внутрішньочерепна гіпертензія – це синдром, який виникає внаслідок підвищеного внутрішньочерепного тиску, який рівномірно розподіляється всередині черепа і вражає всі ділянки мозку.

За інтенсивністю симптомів і вираженістю клінічних проявів внутрішньочерепну гіпертензію поділяють на гостру і хронічну. У першому випадку захворювання характеризується вираженою симптоматикою і важким перебігом. При цьому тиск має стрибкоподібну характеристику. Захворювання може призвести до смерті через відсутність своєчасного лікування. Лікування проводиться тільки за допомогою хірургічного втручання.

Хронічна форма проявляється не у вигляді сплесків стресу, а розвивається на тлі постійних стресів, депресії та інших неврологічних розладів. Лікування проводиться за допомогою лікарських засобів і методів фізіотерапевтичного впливу.

Причини внутрішньочерепної гіпертензії

тривала гіпоксія (кисневе голодування);

– пухлини різної природи. До них належать доброякісні та злоякісні.

– метастатичні ураження внутрішніх органів.

– абсцес, менінгіт, енцефаліт та інші запальні захворювання.

– аномальна структура мозку.

– черепно-мозкова травма. До них відносяться гематоми, струс мозку, родові травми.

– гострі та хронічні форми порушення мозкового кровообігу.

– отруєння патогенними мікроорганізмами газом, металом, алкогольними напоями, відходами.

– захворювання внутрішніх органів, внаслідок яких порушується кровообіг у венах черепа.

Основні симптоми і ознаки

Основним проявом внутрішньочерепної гіпертензії є головний біль. Характеризується набряком і здавленням. Вона розташована в тім’яній області. Ця ознака частіше проявляється вранці через погіршення кровотоку через положення тіла.

Крім того, біль посилюється при кашлі та чханні, супроводжується інтенсивним запамороченням. Пацієнти часто скаржаться на підвищення очного тиску і шум у голові. В іншому є деякі відмінності в ознаках внутрішньочерепної гіпертензії у дорослих і дітей.

У дорослих крім головного болю почалися такі симптоми, як нудота і блювота. Вони з’являються після їжі, вранці або при посиленні інтенсивності головного болю. До симптомів захворювання також відносяться:

– підвищена стомлюваність. Втома виникає за короткий час навіть після невеликих фізичних вправ або надмірної розумової праці. У деяких випадках це супроводжується сльозливістю, психоемоційною нестійкістю і нервозністю. Також відзначалися порушення сну.

– порушення зору. Хворий говорить про двоїння в очах, болі внаслідок зміни атмосферного тиску, нечіткість.

– збільшення частоти серцевих скорочень.

– підвищене потовиділення.

– різкі зміни показників артеріального тиску.

– розлади вегетативної нервової системи.

– підвищена чутливість до змін погодних умов.

– порушення свідомості.

– судома.

У важких випадках спостерігалася кома. При ідіопатичній формі внутрішньочерепної гіпертензії нудота і блювота відсутні. Але також є ознаки втрати свідомості та затримки розвитку.

У новонароджених внутрішньочерепна гіпертензія виникає внаслідок родової травми або переривання внутрішньоутробного розвитку. Основними ознаками у дітей до 12 місяців є:

– пульсуюча припухлість у верхній частині голови.

– судоми.

– примхливість.

– сонливість або гіперактивність.

– зниження апетиту.

– стійка сонливість.

– часта відрижка і блювота.

– зниження м’язового тонусу.

Немовлята також можуть плутати час доби. Зі збільшенням об’єму голови зростають і показники тиску, які супроводжують гідроцефалію. У дітей спостерігається неврастенія, головний біль, стійка втрата свідомості.

Діагностика та лікування

Для точного визначення тиску всередині черепа необхідно ввести спеціальну голку з манометром в рідинну порожнину або спинномозковий канал черепа. Це складний і небезпечний процес. Для діагностики внутрішньочерепної гіпертензії можна використовувати й інші об’єктивні симптоми:

– звивистість і розширення вен очного дна є непрямими симптомами підвищеного внутрішньочерепного тиску, але досить достовірними;

– УЗД судин з порушенням венозного відтоку черепа;

– витончення мозку по краях шлуночків і розширення рідинних порожнин у мозку. Все це можна виявити під час магнітно-резонансної томографії (МРТ) або рентгенівської комп’ютерної томографії (КТ).

Стан головного мозку підвищеного внутрішньочерепного тиску можна визначити за даними ехо-ЕЕГ. Рекомендується встановити точний діагноз за допомогою всіх описаних вище методів дослідження. Магнітно-резонансна та рентгенівська комп’ютерна томографія можуть отримати особливо повні та достовірні зображення.

Підвищений внутрішньочерепний тиск не тільки доставляє безліч проблем, проявляючись неприємними симптомами, але і серйозно загрожує здоров’ю і навіть життю пацієнта. Постійний вплив високого тиску на мозок ускладнює його нормальну діяльність, що може призвести до зниження розумової діяльності та порушення нейромодуляції роботи внутрішніх органів. В результаті може спостерігатися гормональний дисбаланс, підвищення артеріального тиску та ін. Тому лікування внутрішньочерепної гіпертензії необхідно починати відразу після виявлення синдрому.

Найпоширенішим медичним підходом до нормалізації внутрішньочерепного тиску є застосування діуретиків, які збільшують швидкість виходу спинномозкової рідини і підвищують її всмоктування. Діуретичну терапію проводять курсами, а при частих рецидивах синдрому препарат призначають постійно, наприклад 1 раз на тиждень. У легких випадках можна обмежитися лікуванням внутрішньочерепної гіпертензії без медикаментів, в тому числі:

– нормалізація питного режиму;

– остеопатична, мануальна терапія, що дозволяє розвантажити венозне русло голови;

– комплекс гімнастичних вправ, що сприяють зниженню внутрішньочерепного тиску.

У складних випадках, коли внутрішньочерепна гіпертензія має симптоматичний і загрозливий характер, може знадобитися оперативне втручання (імплантація шунта для видалення спинномозкової рідини).

В нашому медичному центрі команда професіоналів, які мають багаторічний досвід роботи і високий рівень знань, досконало володіють сучасними технологіями діагностики, консервативного та операційного лікування, допоможуть Вам вилікувати хворобу. У нас високий професіоналізм, відповідальність чуйність, людяність, чесність, прозорість, конфіденціальність та пріоритетність індивідуального підходу до кожного пацієнта.

Неврологія