Патологія шийки матки

Здоров’я шийки матки відіграє важливу роль в жіночому благополуччі, в тому числі збереженні здатності до виношування вагітності. Якщо не займатися патологією шийки, це призведе до безпліддя або невиношування, а також раку шийки матки.

Якщо результат аналізу вказує на високий ризик синдрому Дауна у плода, жінці буде запропоновано пройти діагностичні аналізи-аналіз плаценти і аналіз навколоплідних вод, за допомогою яких можна отримати однозначну відповідь, чи страждає дитина синдромом Дауна чи ні.

Скринінг дозволяє виявити більшість випадків синдрому Дауна і скорочує кількість інвазивних перевірок.

В останні роки відзначається зростання числа випадків захворювань шийки матки у молодих жінок. Вік від 15 до 24 років є критичним, оскільки в цей період діє велика кількість негативних факторів:

• ранній початок статевого життя;
  • велике число статевих партнерів;
  • інфікування різними збудниками інфекцій, в тому числі вірусом папіломи людини, який викликає рак шийки матки;
  • ранні вагітності, в тому числі закінчуються абортами.

У клімактеричному періоді через дефіцит жіночих статевих гормонів естрогенів стоншується слизова оболонка піхви і вагінальної частини шийки матки, тому вона більш схильна до патологічних процесів через погану опірності і зниженої здатності до регенерації.

Патологія шийки матки ділиться на фонові захворювання (з низькою онкологічною загрозою) і передракові захворювання (які часто перероджуються в рак).

ФОНОВІ ЗАХВОРЮВАННЯ ШИЙКИ МАТКИ

Запалення шийки матки. Інакше називається цервіцит або ендоцервіцит, оскільки захоплює цервікальний канал — канал шийки матки, що з’єднує піхву і матку. Найчастіше викликається висхідної інфекцією з піхви.

Ерозія шийки матки. Справжня ерозія-це пошкодження слизової шийки матки травматичної природи (наприклад, після пологів, аборту). Найчастіше “ерозією” називають зміщення епітелію з цервікального каналу на вагінальну частину шийки матки, в нормі вистелену іншим видом епітелію. Це ектопія, яка при гінекологічному огляді виглядає, як пляма іншого кольору на слизовій шийки. Уточнити природу такого плями дозволяє кольпоскопія (огляд шийки матки під мікроскопом з багаторазовим збільшенням) з проведенням спеціальних проб, а також біопсія (забір клітин для гістологічного дослідження). Детальніше про лікування ерозії шийки матки тут.

Ектропіон. Виворіт слизової оболонки цервікального каналу (при травмуванні шийки матки під час пологів, в ході аборту, при накладенні щипців під час пологів і т.д.).

Лейкоплакія і еритроплакія. Потовщення багатошарового вагінального епітелію шийки матки називається лейкоплакією, що виглядає при огляді як біла пляма. Витончення цього епітелію називається еритроплакією, і виглядає як червона пляма на слизовій. Вимагає деструкції.

Поліпи шийки матки. Доброякісні утворення на шийці матки або в цервікальному каналі. Поліпи потрібно видаляти.

Кісти шийки матки. При закупорці вивідних протоків залоз слизової шийки матки, що продукують той самий слиз, формуються так звані закриті Наботові кісти. При необхідності проводиться розтин, дренування або видалення кіст.

Рубцеві деформації шийки матки. Можуть сформуватися після травматичних розривів шийки матки (в ході пологів, абортів і т. д.).

ПЕРЕДРАКОВІ ЗАХВОРЮВАННЯ ШИЙКИ МАТКИ

Дисплазія. Зміни глибоких шарів епітелію шийки матки з виявленням атипових клітин (клітин з ознаками злоякісних). Виявити атиповість клітин можна тільки при їх гістологічному дослідженні, тобто після біопсії з підозрілої ділянки зміненої слизової. Тактика лікування визначається в залежності від ступеня тяжкості дисплазії, після діагностики.

Папіломавірусна інфекція, кондиломи. Деякі штами вірусу папіломи людини викликають розвиток кондилом. Інші штами (особливо 16 і 18 типи, а також 35, 39 і 45) є причинами злоякісного переродження клітин шийки.

Щоб не отримати серйозне захворювання шийки матки, в тому числі передракові зміни і безпосередньо рак шийки матки, необхідно раз на рік відвідувати гінеколога, здавати цитологічні мазки з шийки матки, мазки на флору і інфекції, що передаються статевим шляхом, в тому числі вірус папіломи людини. Крім того, перед плануванням вагітності вкрай необхідно привести в норму шийку, оскільки вирішувати питання її лікування під час вагітності – вкрай складне питання, бо ніхто з докторів не зацікавлений в перериванні вагітності.

Якщо при гінекологічним огляді будуть виявлені патологічні зміни на шийці матки, спершу забирається матеріал на перераховані вище мазки. Надалі при необхідності виконується кольпоскопія-огляд шийки під мікроскопом. В ході дослідження проводяться проби з забарвленням шийки тампонами з різними розчинами для уточнення наявності патологічних вогнищ.

ДІАГНОСТИКА ПАТОЛОГІЇ ШИЙКИ МАТКИ
ЛІКУВАННЯ ПАТОЛОГІЇ ШИЙКИ МАТКИ

При виявленні патології шийки матки проводиться комплексне лікування, оптимальний обсяг якого повинен визначатися індивідуально для кожної пацієнтки лікарем-гінекологом на очній консультації з урахуванням результатів її обстеження. Існують такі варіанти лікування:

Медикаментозне лікування (загальне і місцеве) – включає різні схеми прийому ліків, їх місцеве застосування у вигляді вагінальних свічок, лікарські маніпуляції (інстиляція ліків, Промивання, аплікації та ін.).

ЛІКУВАННЯ ЗАХВОРЮВАНЬ ШИЙКИ МАТКИ ЛАЗЕРОМ

За допомогою лазера лікар фактично «випаровує» зайві, патологічно змінені тканини, відновлюючи правильну форму шийки матки.

Дане лікування шийки матки за допомогою лазера можна отримати в Alleanza. Наші лікарі точно налаштовують лазер, вибираючи локалізацію, діаметр і глибину впливу. У цьому йому допомагає кольпоскоп (мікроскоп для огляду шийки матки, про який ми говорили вище).

Судини, зачеплені при операції, миттєво коагулюються лазером, тому крововтрата відсутня. Операційне поле знезаражується лазером, тому загоєння проходить швидко, без ускладнень і формування рубців.

Після лазерної коагуляції шийки матки можна народжувати природним шляхом, оскільки немає рубця.

Обстеження перед процедурою:

Перед тим, як призначити процедуру лазерного припікання шийки матки, фахівці медичного центру проводять ряд аналізів і заходів, покликаних підтвердити діагноз і виявити першопричину виникнення патології, в першу чергу це:

• огляд лікаря акушера-гінеколога
  • мазок на флору
  • розширена кольпоскопія
  • біопсія шийки матки (для уточнення діагнозу і виключення злоякісності процесу)
Підготовка до лікування ектопії шийки матки лазером

Будь-якої специфічної і складної підготовки до видалення ерозії лазером немає. Хоча існують деякі рекомендації, до яких необхідно вдатися для посилення ефективності процедури.

• Перша фаза менструального циклу є найбільш оптимальною для проведення лазерної вапоризації. Таке побажання обумовлено тим, що тканини матки і її шийки найбільш здатні до регенерації саме в цей період. Якщо разом з фахівцем правильно встановити час для цієї процедури, то процес загоєння тканин пройде швидше.
  • За сім днів до початку процедури лазерної терапії шийка матки повинна бути оброблена спеціальними складами для поліпшення ефективності процедури.
  • Фахівці повинні повідомити пацієнток про те, що після застосування лазера можливі виділення з піхви з домішками крові. Це вважається нормальним явищем, тому турбуватися не варто.
  • При цьому фахівцям варто попередити пацієнток, що в разі рясних кров’яних виділень з піхви потрібно обов’язково звернутися до лікаря, оскільки це не є нормою.
  • Період повернення до активного життя після лазерної вапоризації – один тиждень. Але повний відновлювальний період після лікування ектопії лазером займає два місяці. В цей час варто утримуватися від статевих контактів з партнером. Крім того, відвідування басейнів і купання у відкритих водоймах, як і прийняття ванн повинні бути також під забороною.
  • Після чотирьох-п’яти тижнів після закінчення процедури необхідно пройти повторне кольпоскопічне і цитологічне обстеження. На ньому виявиться ефективність проведеної терапії.
Опис процедури видалення ерозії лазером

Процедура зазвичай призначається на 5-7-й день після початку менструації. За тиждень до призначеної дати тканини маткової шийки обробляються спеціальними складами. У день застосування лазера здійснюється безпосередньо видалення ураженої тканини. При необхідності вводиться анестетик, але його використання не потрібно в більшості випадків.

Хід маніпуляції:
  • Спеціаліст вводить в піхву наконечник лазерного інструменту і направляє його промінь безпосередньо на ділянку, уражену ерозією.
  • Далі слід випаровування / видалення тих клітин органу, які не властиві зовнішньої частини маточного зіву.
  • Паралельно здійснюється запаювання крихітних капілярів для попередження кровотечі або бактеріального інфікування. Лазерне випромінювання не тільки видаляє змінені клітини, але і стимулює регенеративні процеси в тканині маткової шийки. Це означає, що через певний період часу її поверхня повністю відновиться. В цілому, вся процедура займає близько 25-30 хвилин.
  • Наявність алергії на будь-який із застосовуваних засобів (включаючи препарати для анестезії та антисептики).
  • Не вилікувані ІПСШ.
  • Гострий період запальних захворювань на поверхні статевих органів.
  • Захворювання обміну речовин (зокрема, цукровий діабет).
  • Час вагітності і період відразу після розродження.
  • Період грудного вигодовування немовляти.
  • Захворювання психіки.
  • Період місячних кровотеч пацієнтки.
  • Рак шийки матки.
  • Важка ступінь дисплазії шийки матки.
  • Поліпи, локалізовані у верхній частині цервікального каналу.
Абсолютними протипоказаннями для застосування лазера є:
Переваги методу:
  • Процедура проводиться поза стаціонарних умов, які зазвичай потрібні для здійснення оперативного втручання. Припікання лазером здійснюється в гінекологічному кріслі.
  • Невелика тривалість процедури (в середньому, процес займає не більше півгодини).
  • Безболісність процедури.
  • Малий ризик пошкодження здорової тканини.
  • Нетривалий період відновлення.
  • 100% гарантія досягнення необхідного результату.
  • Мінімальне втручання в структуру органу.
  • Відсутність шрамів, спайок та інших неприємних наслідків усунення ерозії.
  • Мінімальний ризик розвитку ускладнень.
  • Можливість використання методу для родили пацієнток.

Лікування захворювань шийки матки радіохвильовим методом-вплив на тканину проводиться вузьконаправленим пучком радіохвиль високої частоти. Зачеплені судини коагулюються, забезпечуючи безкровність операції, ранка стерилізується самої радіохвилею і заживає під фібринової плівкою, що утворюється на поверхні рани, значно швидше і без рубців.

Метод хімічної деструкції-шийка матки припікається спеціальними розчинами, що викликають утворення струпа, під яким наростають нові клітини епітелію. Струп відшаровується самостійно через кілька днів.

Кріодеструкція-шийка матки обробляється рідким азотом, тобто піддається впливу низьких температур. В результаті на місці ерозії відбувається зростання нових клітин епітелію.

Раннє виявлення і своєчасне лікування захворювань шийки матки попереджає їх переродження в рак, сприяє збереженню здоров’я жінки, знижує ризик розвитку безпліддя!